25.11.2016

Välineurheilua(ko)

Black Fridayn kunniaksi ajattelin jakaa hieman vinkkejä välineurheilun aloittamiseen, joten ainakin aloittelevat urheilijat (/juoksentelijat), nyt skarppina!

2016-11-25 02.56.17 1


Välineurheilijan määritelmäänhän kuuluu että vähintäänkin vaatetus on kohdillaan, just eikä melkein. Siispä vaatteita täytyykin olla useampi kokonaisuus, kaikki tietenkin myös värillisesti yhteen mätsääviä. Myös merkillä on väliä, vain kallein kelpaa. Varsinkin ympäri vuoden juoksevalla välineurheilijalla tämä tarkoittaa varsin suurta vaatearsenaalia, sillä vaikka kesällä voikin pistellä menemään hyvinkin vähäisessä vaatetuksessa, niin talvella saakin sitten olla jo useampi kerros vaatetta päällä. Myös kompressiovaatetukseen kannattaa panostaa, sillä kun pari kertaa viikossa verhoutuu päästä varpaisiin kompressioon niin kyllä maitohapot liikkuu!

DSC_0489


Kun vaatetus on kohdillaan, on aika panostaa kenkiin. Juoksijallahan tämä tarkoittaa ainakin kaksia lenkkareita - tavalliset ja nastalliset. Tämä on kuitenkin varsin alkeellinen lähtökohta, joten kehittyneemmillä on yleensä eri kengät eri vauhdeille. Ainakin pitkille lenkeille täytyy olla omat (sellaiset kunnolla jousitetut) ja vetotreeneihin sitten taas sellaiset sairaannopeet. Myös salille täytyy olla omat kengät, mielellään erikseen tavalliset ja sitten ne painonnostokengät, jos sattuu joskus vaikka eksymään sinne vapaiden painojen puolelle.

Tässä vaiheessa kun lähtökohdat ovat kohdillaan, voi siirtyä siihen 'muuta'-osioon. Tähän ryhmään kuuluu esimerkiksi se älykäs sykemittari. Nykyään nämä sykemittarit ovat kehittyneet jo aika hyvin, joten GPS taitaa olla jo vakiovarusteena, mutta onneksi lisätoimintoja on vaikka millä mitalla. Ainakin kartta ja älykäs 'ohjaa takaisin kotiin'-toiminto ovat must ja kosketusnäyttä ja ranteesta mitattava syke myös oleellisia. Ja sitten tietenkin se musiikki! Kun älykello jo toistaa sitä musiikkia, niin enää puuttuu vain kuulokkeet. Onneksi näitä on saatavina langattomina (tietenkin!) jo vaikka minkä värisinä, jotta ne sopivat yhteen vaatekokonaisuuden kanssa.

2016-11-25 02.56.19 1
Alkeellisimman välineurheilijan kello

Lisäksi varustukseen kuuluu ainakin sairaannopeat lasit auringonpaisteelta ja lumisateelta suojaamaan, mutta tarvittaessa niitä voi käyttää myös vetotreeneissä nopeuden lisäämiseksi. Pitkille lenkeille taas kannattaa muistaa juomareppu johon mahtuu ainakin muutama litra vettä, pari vaihtovaatekertaa, makuupussi, syötävää itselle ja kaverille ja laturit kaikille tarvittaville laitteille, varmuuden varalta. Kannattaa kuitenkin panostaa repun painoon, sillä mitä kevyempi juomareppu on, sitä nopeampi sinä olet.

Unohtuikohan tästä nyt jotain oleellista? No kyllä näillä ainakin alkuun pääsee, joten ei muuta kuin ostoksille ja urheilemaan ;) (ihan omalla vastuulla)

-Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti