14.7.2016

Roadtrip osa 1: Suonenjoki - Rauma

Ajattelin jakaa tämän roadtrip-postauksen kahteen osaan, sillä kaupunkeja oli jo sen verran, että ei pysy erkkikään perässä. Itse reissuhan on siis jo ohi ja saavuin juuri kotiin, mutta en viitsinyt raahata konetta mukana eikä puhelimella kirjoittelukaan oikein inspannut. Myös kaikki kuvat on siis puhelimella otettuja.

Mutta nyt asiaan. Matkamme alkoi siis maanantaina 4.7 kun pakkasimme kaikki kimpsumme ja kampsumme onnibussin kyytiin ja hurautimme Tuuriin.

2016-07-10_06-39-56

2016-07-13_08-00-46
Kuva: Kata
mustavalkotuuri2
Sata selfiee myöhemmin kun sun seuralaiset on jo saaneet tarpeekseen...
Perillä Tuurissa olimme joskus puolenpäivän aikaan, jonka jälkeen shoppailimme, söimme ja pyörimme alueella lähes kymmeneen asti, kunnes matka jatkui Vaasaan. Vähempikin shoppailuaika olisi siis riittänyt vallan mainiosti, mutta seuraava Onnibussi Vaasaan meni vasta tuolloin kymmeneltä. Vaasassa otimmekin sitten taksin majapaikkaamme (oltiin laiskoja, puolenyön aikaan hortoilu rinkkojen kanssa vieraassa kaupungissa ei oikein hotsittanut) ja kaaduimme suoraan sänkyyn. Tuolla viivyimmekin sitten kaksi yötä, eli lähtö oli vasta keskiviikkona. Ehdittiin siis ainakin shoppailla, käppäillä, kuvailla ja ihan vaan ihastella maisemia. Vaasan majapaikkamme sijaitsi Vaskiluodossa ja siitä kävelymatkaa keskustaan kertyi reilu pari kilsaa suuntaansa, joten hyötyliikuntaa ainakin tuli harrastettua ;) Maisemat tuolla Vaskiluodolla (ja Vaasassa ylipäätänsä) oli kyllä tosi hienot!

2016-07-05 09.14.49 1

2016-07-13_07-55-24

Keskiviikkona herätyskello soikin sitten jo neljän jälkeen aamusta, kun bussiin piti ehtiä kuudeksi. Seuraavana Onnibussin keula kääntyi kohti Tamperetta, jonne saavuttiiin klo 10. Tampereella yövyimme Härmälän leirintäalueen mökissä, mutta sinne pääsi vasta hieman myöhemmin, joten sen aikaa pyörimme keskustassa ja katselimme paikkoja. Kävimme myös Finnlaysonin tehtaan alueella, joka oli ehkä reissumme kultturellein osuus :D En muista olenko koskaan edes käynyt Tampereen keskustassa, joten oli mukava nähdä kaupungin tuokin puoli. Leirintäalueelle päästyämme sitten kokkailimme, pelasimme minigolfia ja vain hengailimme. Tuo Härmälän mökki edusti ehkä parhaiten juuri sitä perinteistä kuvaa joka tuollaisesta leirintäalueen mökistä tulee, kun ei viitsinyt edes kulkea mökissä paljain jaloin, ties mitä siellä lattialla oli :D Muut tilat ja varsinkin yleiset keitto-/ruokailutilat olivat kyllä ihan hyvät.

2016-07-13_07-59-22

2016-07-13_07-57-19

2016-07-13_10-21-47
Kuva: Kata
Tampereen jälkeen vuorossa oli Pori. Porissa suuntana oli Yyteri, missä majoituimme jälleen mökissä leirintäalueella. Leirintäalue kuului itse asiassa samalle firmalle kuin Tampereen majapaikkammekin, mutta sitä ei kyllä olisi ihan heti uskonut. Nämä mökit nimittäin olivat ihan oikeasti mökkejä, ja myös siivouksen taso oli sitä luokkaa että siellä olisi voinut asua pidempäänkin. Leirintäalueelta oli Yyterin rannalle vain parisataa metriä ja kävimmekin siellä useampaan otteeseen. Lisäksi minulle iski tietenkin heti silmään aivan loistava polkuverkosto, joka läheisissä metsissä kiersi ja niitä pitikin päästä testaamaan heti seuraavana aamuna. Ainut pikku miinus Porissa olivat ihmiset, tai pikemminkin asiakaspalvelijat. Tuntui että kaikilla oli huono päivä ja ihmiset olivat kuin takapuoleen ammuttuja karhuja. Note to self: älä kysy Porilaiselta bussikuskilta, että onko tää se oikee bussi. No ei nyt tietenkään pidä yleistää, ehkä se ei sentään ole mikään yleinen Porilaisuuden piirre :D

2016-07-14 10.14.15 2

2016-07-14 10.12.14 2

Porista matka jatkui seuraavana päivänä Raumaan, joka oli eräänlainen välistoppi. Emme siis yöpyneet siellä, vaan vietimme siellä vain muutaman tunnin vanhassa kaupungissa pyörien. Rauma ei sinänsä ole mitenkään erityinen kaupunki (siis minun mielestä), mutta tuo vanha kaupunki oli kyllä tosi nätti ja siellä pyörikin paikallisten lisäksi jonkin verran turisteja.

2016-07-14_10-52-27

2016-07-14_10-55-18

2016-07-14_11-06-38

Tämän jälkeen suuntana oli Turku, mutta se jääköön jo seuraavaan postaukseen. Toivottavasti informaatiota ja kuvia ei tullut liian tiuhaan :D Kun kohteita on näin monta, on hieman hankala kertoa niistä kaikista kovin syvällisesti...